О ценките на марките в автомобилната индустрия, както е показано в класациите от 2025 г., разкриват пейзаж на устойчивост и смущения, но те все още изостават значително от колосалния мащаб на компаниите в областта на информационните технологии (ИТ). Според класацията на Interbrand за 2025 г., Toyota си върна титлата на най-ценната автомобилна марка в света с оценка от 74,2 милиарда долара, съобщава Motor1.
Това обаче поставя Toyota едва на 6-то място в световната класация на марките, далеч под лидерите в ИТ сектора. За контекст, най-ценната марка в света е Apple с оценка почти 471 млрд. долара. Втори е Microsoft с 388 млрд. долара. Трети - Amazon с 319 млрд. долара. Това е оценката само на бранда, не на пазарната капитализация на компаниите, макар и това да се взима предвид при изготвянето на класацията.
Докато традиционните автомобилни производители като Toyota показаха стабилен растеж (с 2%), много традиционни марки като Mercedes-Benz (спад от 15%) и BMW (спад от 10%) претърпяха значителен спад. Тази борба се утежнява от турбуленцията на пазара на електрически превозни средства. Tesla, някога лидер в оценката на автомобилната индустрия, се срина с 35% в стойността на марката до 29,5 милиарда долара на фона на засилващата се конкуренция и пазарната нестабилност.
Тази тенденция предполага, че като цяло автомобилните марки растат с по-бавен или по-нестабилен темп от доминиращите ИТ фирми, които често се възползват от мрежови ефекти, по-ниски капиталови разходи и софтуерни услуги с по-висок марж.
Автомобилната индустрия е във фаза на фундаментално сближаване с технологиите. Компаниите, които могат успешно да изместят основното си ценностно предложение от производството на хардуер (автомобили) към предоставянето на софтуерно дефинирани превозни средства (SDV) и услуги за мобилност, имат най-голям потенциал за оценки, подобни на ИТ. Китайски марки като BYD вече демонстрират революционен растеж, влизайки в топ 100 марки за първи път, като дават приоритет на електрическите и интелигентните технологии.
За да може една автомобилна марка наистина да се конкурира с многостотинмилиарден ИТ гигант, тя трябва да постигне огромен мащаб и висок марж на приходи от софтуер, свързаност и абонаменти за автономно шофиране. Докато традиционните производствени ограничения затрудняват достигането на чистата пазарна капитализация на компания като Apple, размитата граница между автомобила и устройството предлага истински, макар и предизвикателен, път към значително по-високи оценки на технологично ниво.